Jak připravit automobil na sezónu?

TiskEmail

dopravni-auto

S přicházejícím jarem nastává i doba příprav vozidla na léto. Většina lidí věnuje pozornost pouze přípravě motocyklu na sezónu, ale i automobilu by se měla věnovat pozornost. Předejdete tak zbytečným potížím a nepříjemnostem.

Pneumatiky

Po zimě je první na řadě přezutí zimních pneumatik na letní. Aby vám pneumatiky na autě dobře sloužily, je důležité, aby nebyly příliš staré a ztrouchnivělé, zkontrolujte proto, v jakém stavu vaše pneu je. Především by ale měly mít dobrý dezén, tedy funkční vzorek. Kromě dobrých jízdních vlastností a praktické funkčnosti se vyhnete případné pokutě, protože minimální velikost (hloubka) dezénu u letních pneumatik je dána zákonem a to minimální hodnotou 1,6 mm.

 cist diskcist pryzcist pneu 

Kapalina do ostřikovačů

Další běžnou přípravou na letní sezónu je výměna kapaliny do ostřikovačů na letní směs. Tyto směsi odstraňují všechny běžné nečistoty včetně zbytků hmyzu, nenarušují lak automobilu a chrání ostřikovací systém před korozí. Hlavní funkcí zimní kapaliny je zamezení zmrznutí v nádrži a ne například rozpouštění nepříjemného hmyzu, kterého je v jarních a letních měsících spousta.

let 5llet konlet hmyz

“Přechodové” kapaliny do ostřikovačů

Pokud noční teploty již dlouhodobě neklesají pod bod mrazu, doporučují výrobci použít tzv. “přechodové” kapaliny do ostřikovačů. Oproti standardním, čistě letním kapalinám poskytují motoristovi teplotní (nemrznoucí) rezervu pro případný výkyv počasí a krátkodobý pokles teplot, zpravidla do -5°C.

 

Kontrola chladícího systému

Funkcí chladicích kapalin je chlazení motoru, tj. přenést přebytečné teplo z motoru do chladiče. Slouží jako celoroční náplň chladicích soustav automobilů.

Doporučuje se měnit chladicí kapalinu každé dva roky. Kapaliny laicky rozlišujeme podle barvy na modrou, červenou nebo modrozelenou. Jaká kapalina je použita, bývá napsáno přímo na nádobce. Nebo to najdeme v manuálu, případně v servisní knížce.

Chladící kapaliny nelze používat v koncentrovaném stavu, protože by neplnili svoji funkci! Před použitím je nutné tyto kapaliny naředit s vodou! Pro dosažení správné funkčnosti chladicí kapaliny je nutné dodržet ředící poměr s destilovanou vodou pro technické účely, který je uveden na etiketě.

Pokud doplňujete chladicí kapalinu, dolévejte ji do studeného motoru, abyste předešli popraskání hlavy válců.

Nalít novou kapalinu není problém. Pak ale musí dojít také k odvzdušnění chladicího systému. Auta se dnes většinou odvzdušňují sama, ale některá vyžadují odvzdušnění pomocí speciálních odvzdušňovacích šroubů. Pokud tak neučiníte, mohou nastat problémy s topením, cirkulací kapaliny a s funkcí chladicího systému.

      freez g48freez maxifreez destfreez tes

Doplníme brzdovou kapalinu

Brzdy jsou nejdůležitějším prvkem vašeho auta. Kromě mechanických částí (destiček, kotoučů) je třeba kontrolovat i stav brzdové kapaliny.Slouží k přenášení tlaku mezi „brzdovým pedálem“ a brzdovými destičkami. Při brzdění dochází vlivem tření k prudkému nárůstu teplot. Pokud by ohřátá kapalina dosáhla varu, uvolní se z ní plyn. V takovém případě hrozí nebezpečí selhání brzd, neboť plyn je na rozdíl od kapaliny stlačitelný (nedokáže přenést tlak = nebrzdí). Základní vlastností brzdových kapalin je vysoký bod varu.

V motorovém prostoru nádržka s brzdovou kapalinou obvykle nijak zvláštně označená nebývá a občas může automobil obsahovat i dvě tyto nádržky. Obecně se doporučuje pouze kontrola stavu kapaliny nikoli její výměna. Ve většině aut je i kontrolka, která upozorňuje na případný problém s brzdovou kapalinou.

Když už se do výměny brzdové kapaliny pustíte sami, dolívejte tu správnou. Brzdové kapaliny jsou rozdělené podle kvality s různým bodem varu. Jaká do vašeho auta patří, vám opět poradí manuál, případně vám poradí v servise.

      brz 3brz 4brz pastbrz cist

Umytí auta

S příchodem suchých silnic je také čas na generální úklid vozidla. Během zimy se mytí vozu často zanedbává, většina řidičů propadá skepsi jen při pomyšlení na to, že sotva co auto umyjí, hned je znovu špinavé. Je to však to nejhorší, co můžeme udělat.

Po zimě je důkladné omytí auta velmi důležité, jelikož agresivní směs soli používaných na silnicích a nečistot nesmírně škodí laku a částem vozu, které jsou našim očím skryté, jako jsou části pod blatníky, spodek vozu a mezidveřní prostory.

Zimou, zejména extrémními teplotami, ale trpí i interiér vozu. Především negarážované vozy jsou v zimě dennodenně vystavovány mrazům, v létě pak vysokým teplotám a slunečnímu záření. Existují speciální přípravky, které chrání plasty před poškozením, zamezují usazování prachu a v neposlední řadě vůz krásně provoní.

      kos samkos voskkos uter

      

            

Zdroj: iDnes.cz, lidovky.cz